Welcome to Salfawirda's blog.Follow me,or I will kill you.Haha! Just Kidding. Enjoy Yourself :)

Thursday, June 27, 2013

Karenah Callers 1MOCC


assalamualaikum n hi people..

*currently at my workplace.. 

okay just wanna share something... since im working at 1MOCC.. nak share la sket experiences sejak keje kt situ... a lots of different callers called us everyday wif a lot a lot a lot of karenah yg sgt2 menyakitkan ati (sometimes) n weirdo... they kadang2 mcm psycho kt workers 1MOCC ni... ade2 je...

kejadian masa awal-awal keje...

caller: hello puan... ini saya.. mau telefon tu sama saudara saya... saya mau dia itu.. amik saya kat sini...
me: huh?? *muka da start blur ala2 sengal2 ubi...//dlm hati..dah.. ape case plak ni??// saudara encik kat mana yer?
caller: tu dia penjara kajang duduk...
me: *nak suh aku call banduan ke??? hati da cuak tahap krtikal... //ms tu ayat caller tu paham dgn tak paham je la// ye encik..kalau macam tu encik kena call penjara kajang la encik
caller: dia kerja itu warden kajang.. saya mau dia amek saya.. no badan dia.. bla..bla.. bla...
me: *alahai... macam la aku kerja kat penjara kajang... adoi.. mula panggil floor support... ms tu floor support suh je bg no penjara kajang.. senang cter...

next case...

caller: hello... saya nak no telefon mcdelivery boleh??
me: *dia ni bergurau senda ke serious dengan aku? mcdelivery yg umum plus famous amous tu pun nak telefon sini ke?? iklan punyalah hari2 kt TV... maafkan saya puan.. boleh ulang semula? 
caller: ye.. no mcdelivery mcd..
me: oh baiklah *okay dia serious... okay puan ni no mcdelivery ye... XXXXXXXXX (sila isi sndri.. aku sure korg hafal no mcdelivery)

seterusnya....

caller: hello ni 1MOCC ke? *suara budak around 5 taun...
me: ye.. ni 1MOCC.. boleh saya bantu?
caller: saya nak burger ayam 1... air koko 1...
me: apa??? *nada terkejut n tahan marah air koko n burger??
(yg lain2 da focus kt aku yg comel ni sb nada aku terlalu tggi kot)
caller: dgr sini! saya nk cakap ni... 
me: //aik... dak kecik ni plak marah aku..kne gak ni kang// *sedaya upaya tahan marah...
beep.... talian terputus

da lama keje.. (ah konon la lama sangat)

ni kes smlm.. ad dua kes yg agak buat aku annoying tahap gaban.. 

caller: saya nak no telefon plaza lowyat...
me: tggu sebentar... (actually..plaza lowyat tu bukan la bidang kuasa 1MOCC tp moto we all membantu rakyat kn.. aku carila jgk...) cari punya cari.. tak ada..
me: maafkan saya.. plaza lowyat diluar bidang kuasa kami puan... kami tiada data utk plaza lowyat..
caller: *nada berlagak giler tahap menjengkelkan... so, apa yg awak boleh tolong saya??
me: *eh bdk ni kne hempuk gak kang..brlagak..takkan tak phm lagi...* maafkan saya puan kami hanya menguruskan hal-hal yg berkaitan agensi kerajaan sahaja...
caller: tolong cari jugak... 
me: (dgn malas tahap gaban) pura-pura cari... maafkan saya puan saya tidak menjumpai apa-apa maklumat *dlm hati... kau google sndri kn senang... tak pyh nk menyusahkan dri aku n kau...
caller: *dgn nak berlagak* takpelah! trima kasih!

last kes....
caller: puan! masuk ni 3x da saya call! smua tak dpt tolong saya! *nada marah2* //aku da start annoying ag// 
me: ye puan... ap yg boleh saya bantu?
caller: saya nak cakap dengan menteri di jpm..menteri khaled nordin...
me: //menteri khaled nordin..bkn mb johor ke?? patutla semua org hold kau lama2... mmg takla nk jumpa data mcm tu... *utk confirmation aku pun hold gak tp dgn niat jahat* amek kau! da marah2 aku kn.. pdhl salah kau jgk! bio tgu lama sampai putus talian..
(aku pun la search la maklumat2.. smua data2 tahla kabinet taun bila.. nk confirmation td... mmgla tak jumpa MB Khaled Nordin tu kat data JPM)
*sorry to say! u such a dumb one..jgn nk brlagak nak mampus ckp dgn menteri bagai padahal isu semasa pun silap...

too much cases sbnrnya.. ad yg menyayat ati...ad yg such psycho gler.. not me je yg face mcm ni... but smua pekerja di 1MOCC jgk face cases yg sama mcm ni..ad yg wt kami emosi..ad yg buat kami simpati n sedih... but we have to handle wif higher patience everyday...its calls professionalism...

1MOCC ni not perfect but we try our best everyday nak tolong rakyat... callers shud understand us.. bukan senang nk uruskan one case dlm satu ms... 

bak kata slogan RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN...
n kami as pekerja kerajaan... SY YG MENURUT PERINTAH... ^_____^

-wassalam-


No comments: